Sunday, August 29, 2010

selamat menyambut kemerdekaan.

apa yang membezakan kita?
warna kulitkah?
bahasa pertuturankah?
agama?adat dan budaya?
jika ya.aku rela hidup dalam kegelapan tanpa cahaya.
tapi tidak kawanku.
kita sama.kita manusia yang hidup di bawah satu payung.
payung Satu Malaysia.
kawanku.mungkin budaya kau dan aku berbeza.
kau punya agama pegangan kau sendiri.
aku juga punya pegangan aku sendiri.
tapi kita masih sama.kita manusia.
manusia yang dilahirkan di bumi tercinta,Malaysia.
tidak ada perbezaannya.
kau dan aku.
kita sama-sama melalui lebuh raya yang sama.
kita sama-sama mencari sesuap nasi di negara yang sama.
kita sama-sama tinggal di kawasan yang sama.
kita sama-sama menggunakan kemudahan asas yang sama.
dan jangan lupa kawanku.
kita juga sama-sama melafazkan rukun negara yang sama.
buka minda.buka mata.buka hati.
lihat persamaan kita.keakraban kita menentang penjajah dahulu.perpaduan kita membangunkan Malaysia.
Malaysia terbina di atas landasan perpaduan yang kukuh.
perpaduan yang sama-sama kita bina kawanku.
ya.yang kita bina.kau dan aku.
Malaysiaku yang sejahtera.
inginkah kau lihat Malaysia yang kita bina jatuh lantaran keegoan kita?
mahukah kau lihat semua itu kawanku?
aku tidak.
mari kawanku.
mari sama-sama kita melangkah maju.
bersatu atas nama Malaysia.
semoga langkah kita mampu menjana transformasi demi merealisasikan Satu Malaysia!

p/s created by me.hayati dan renungkan.



dont simply judge me.
bacalah.walaupun kau tidak setuju.walaupun kau tahu ceritanya

No comments: